Omvisning: Nordens største augustinerkloster

28. september 2014 : 14:00 - 15:30

Kom og hør om Nordsjællands arkæologiske hot-spots: Æbelholt Kloster ved Hillerød

Historiker og museumsinspektor Susan Johnsen fra Museum Nordsjælland fortæller om klostrets historie på ruinen. Pensioneret tandlæge Henning Åberg fortæller om liv, død og sygdom i middelalderen på Æbelholt Klostermuseum.

Gratis adgang, alle interesserede er velkomne, ingen tilmelding.

Sted:

Mødested: Ved Æbelholt Klostermuseum. Bus 324 Hillerød-Frederiksværk.

03_28. september, kort_700x400

Fem søndage i træk inviterer Museum Nordsjælland alle interesserede til at opleve nogle af de mest spændende fundsteder i landsdelen. Fem af museets dygtige fagfolk har udvalgt hver deres yndlingssted. Her vil de formidle de historier, som landskabet gemmer på – og den viden, som de arkæologiske undersøgelser har bragt frem i lyset.

Se hele programmet her: Museum Nordsjælland Fortiden i landskabet

Æbelholt Kloster

Æbelholt Kloster blev grundlagt midt i 1170´erne og fik gennem de næste, næsten 400 år, en kolossal betydning i den vestlige halvdel af Nordsjælland. Klostrets kannikker drev hospital, bespisning og herberg for rige og fattige rejsende og pilgrimme, og der var præsteskole såvel som boliger for ”pensionerede”, adelige mænd og kvinder.

Klostret ejede frem til reformationen jordegods over 100 steder, mest i den vestlige halvdel af Nordsjælland og inde omkring København. Klostrets omfattende hospitalsvirksomhed er illustreret ved de lidt over 800 grave, som er udgravet på klosterterrænnet. En del af disse gravlagte kan ses på klostermuseet.

28. september 2014
Begivenhed Kategori: