Omvisning: Den tilsandede Torup landsby

21. september 2014 : 14:00 - 15:30

Kom og hør om Nordsjællands arkæologiske hot-spots

Hør mere om fortidens bønder: Omvisning, ved arkæolog og museumsinspektør Kjartan Langsted fra Museum Nordsjælland.

Gratis adgang, alle interesserede er velkomne, ingen tilmelding.

Mødested: På P-pladsen ved Asserbo slotsruin, Bisp Absalonsvej 29, 3200 Helsinge.

02_21. september, kort_700x400

Fem søndage i træk inviterer Museum Nordsjælland alle interesserede til at opleve nogle af de mest spændende fundsteder i landsdelen. Fem af museets dygtige fagfolk har udvalgt hver deres yndlingssted. Her vil de formidle de historier, som landskabet gemmer på – og den viden, som de arkæologiske undersøgelser har bragt frem i lyset.

Se hele programmet her: Museum Nordsjælland_Fortiden i landskabet

Den tilsandede landsby

Det nuværende Tisvilde Hegn var en gang dyrkede marker, der hørte til landsbyen Torup. Men omkring år 1600 blev området ramt af flyvesand fra kysten, og bønderne måtte forlade deres gårde. Landsbyen blev efterhånden dækket af et tykt lag flyvesand, der har beskyttet de forladte gårdtomter.

Arkæologiske undersøgelser i 1960’erne og 1990’erne har vist, at resterne af landsbyen er utrolig velbevarede, og i sommeren 2014 havde Museum Nordsjælland sammen med Aarhus Universitet mulighed for at foretage endnu en arkæologisk undersøgelse af en af gårdstomt i Torup. Kjartan Langsted vil vise rundt på stedet og fortælle om den forsvundne landsby og de nye udgravninger.

21. september 2014
Begivenhed Kategori: