Fuglsanghus: Hørsholm – byen og dens gader

Udstilling af postkort, fotos og malerier af Hørsholm motiver – og tre film

Se et spændende udpluk af Hørsholm Lokalarkivs mange tusinde fotos og Hørsholm Egns Museums malerier i udstillingen ‘Hørsholm – byen og dens gader’ i Fuglsanghus.

Udstilling har åbent d. 28. august til d. 3. oktober, fredag, lørdag og søndag,  kl. 11-16.
Fuglsanghus, Gl. Hovedgade 2.

Hørsholm Lokalarkiv har mange tusinde fotos. Heraf kan du se ca. 8.500 på arkiv.dk. Det er det antal, som vi har nået at scanne og – ikke mindst – forsyne med relevante oplysninger. Dette arbejde foregår løbende med uvurderlig hjælp af frivillig arbejdskraft. De øvrige mange fotos, kan du få adgang til på arkivet.

Med de mange fotos er det selvfølgelig ikke noget problem at fylde Fuglsanghus’ vægge med fotos. Problemet er at vælge. Her er valget faldt på fotos af og fra en række af kommunens gader og iøjnefaldende bygninger. Du kan således se fotos af Hovedgaden, Hørsholm Klædefabrik, Usserød Kongevej, Hørsholm Kirke, Hørsholm Mølle, Rungstedvej, Opnæsgård, Fuglsanghus, Hørsholm Skole og Usserød Sygehus. Udstillingen rummer 225 fotos og postkort samt 18 malerier.

Hjælp Hørsholm Lokalarkiv

En vigtig del af arbejdet på Hørsholm Lokalarkiv består i at forsyne vore postkort og fotos med pålidelige oplysninger om fotografierne og postkortene. Det gælder oplysninger om, hvornår fotografierne er taget, hvor de er taget, hvem og hvad det er, man ser på fotografierne, og hvem, der har taget dem.

Disse oplysninger fremgår af et lille hæfte, som du kan få, når du besøger udstillingen. Hvis du har rettelser og/eller tilføjelser til vore data, har du mulighed for at komme frem med dem på udstillingen. Her kan du få udleveret et lille rettelsesblad, hvor du kan skrive dine rettelser og/eller tilføjelser. Du må meget gerne skrive, hvorfra du har din viden om fotografiet.

Og så er der film..

I 1949 var det 100 år siden Danmark fik sin første frie grundlov. Det ville Hørsholm Kommune fejre. Det blev gjort med et historisk optog. I optoget optrådte forskellige figurer, som har spillet en rolle i Hørsholms historie. For eksempel sås dronning Margrethe 1. som i 1391 erhvervede Hørsholm Gods. Dette optog blev filmet, og filmen kan ses på udstillingen.

Det samme gælder to andre film:
‘Hørsholm Skønhed og romantik – et tidsbillede fra 1960’erne’ lavet i 1966 og filmen ‘Hørsholm en by i udvikling’ fra 1973. De to film giver to forskellige syn på Hørsholm, ligesom de afspejler de ændringer, der skete mellem 1966 og 1973.

Fernisering

Der er fernisering lørdag 28. august kl. 14-16. Her vil museumsdirektør Ole Lass Jensen desuden redegøre for Museum Nordsjællands planer om et nyt museum i Hørsholm, der handler om oplysningstiden og livet på Hirschholm Slot.

Udstilling er arrangeret af Hørsholm Kunstforening i samråd med Hørsholm Lokalarkiv og Hørsholm Egns Museum.

Hørsholm Hovedgade 41, 1936. Fra venstre ses forretninger som Hørsholm Torvehalle, Skrædderi, Hillerød svineslagteri. Herrerne til venstre i billedet er købmand Jørgen Petersen og skovrider Sundby.

Is- og konfektureforretningen ’Hytten’ på hjørnet af Rungstedvej og Østre Stationsvej i 1930erne. Hegnet, der ses på billedet, gik hele vejen rundt om jernbaneterrænet. Længst til højre ses Margrethe Ith-Hansen.

En Indian motorcykel, foran Johannes Høebergs Købmandsforretning, Hovedgaden 12, ca. 1925. Motorcyklen blev produceret omkring 1920 og blev regnet for den næstfineste efter Harley-Davidson. Købmand Erik E. Jacobsen overtog forretningen efter Johannes Høeberg.