Foredrag: Kvinder er fremtidens islam

20. september 2022 : 19:00 - 20:00

60 kr.

Kvindelig imam Sherin Khankan holder foredrag tirsdag d. 20. september, kl. 19 -20.

Kom og oplev Sherin Khankan, som er hovedperson i den anmelderroste og prisnominerede ‘Reformisten’ af Marie Skovgaard. Sherin Khankan vil tale om islamisk feminisme, 3 store reformer og kvinders ret til at være kvindelig imam, at gifte sig på tværs af religion og at blive islamisk skilt uden sin mands samtykke.

Udover at være aktivist i Mariam moskeen er Sherin Khankan religionssociolog, forfatter, foredragsholder og aktiv bidragsyder til samfundsdebatten. Hun har beskæftiget sig med nyere reformtendenser og genfortolkninger af islams hellige skrifter. Hun er desuden stifter og direktør for Exitcirklen, som er Danmarks landsdækkende terapigruppe for psykisk voldsramte. I 2016 blev hun udnævnt af BBC til at være blandt verdens 100 førende kvindelige pionerer.

Tirsdag d. 20. september, kl. 19 -20
Museum Nordsjælland, Frederiksgade 9, 3400 Hillerød.

Pris: 60 kr for ikke-medlemmer, 40 kr for medlemmer af museumsforeningen og Hillerød Biblioteksklub.
Billet købes på billet.dk.

Efterårsforedrag: En anden virkelighed – set fra andre perspektiver.

Med udgangen af oktober slutter Museum Nordsjællands arkæologiske særudstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ i Elværket i Hillerød. Inden da præsenterer museet en spændende afsluttende foredragsrække med foredragsholdere, der hver på sin måde forholder sig til spørgsmål om tro, trosforestillinger og en anden virkelighed i nutiden.

Den 20. september har vi fornøjelsen af at byde velkommen til Skandinaviens første kvindelige imam, Sherin Khankan, som vil tale om sit syn på kvinders rolle i islam.

I oktober er det en repræsentant for Det Jødiske samfund, som vil tale om, hvordan den jødiske tro har det i dagens Danmark. I november runder vi af med Martin Kufahl fra psykedelisk selskab, der vil indvi sit publikum i en anden virkelighed, når man anvender bevidsthedsændrende planter.

Foredragene finder sted på Museum Nordsjælland i Frederiksgade 9, 3400 Hillerød.

20. september 2022
60 kr.