21. december: Lidt om snevejr, kulde og sejlivede myter

Af Esben Aarsleff

Der er intet som snevejr. Det giver landskabet et forfriskende præg, som mange af os nyder, når vi kigger ud ad vinduet, eller går tur i skove, parker eller andre gode steder. Vi glædes måske knap så meget, når bilen ikke vil starte, togene er forsinkede og vejene er glatte for både gående og kørende.

Og så er der dem, der absolut ikke sætter pris på sne og kulde. Det er de stakler, som skal bruge deres arbejdstid udenfor med kolde fingre og forfrosne tæer. Blandt dem findes en masse håndværkere og arbejdsmænd på diverse byggepladser, samt nogle håndfulde arkæologer, der skal blive færdige med udgravningerne, så byggerierne ikke bliver forsinkede. Som arkæolog hører vi ofte, at vi forsinker anlægsarbejder og projekter til skade for byggeriet. Men det er faktisk ikke tilfældet. Ofte er arkæologerne væk længe før anlægsstart, og når vi en gang i mellem først kommer med sent inde i projekteringsforløbet, er det oftest på grund af manglende information fra bygherrer, rådgivere eller andre interessenter. Men selv da bliver det som regel løst, for ingen kan være interesserede i, at byggeprojekter og andre anlægsopgaver forsinkes. Netop derfor er der stadig gang i flere udgravninger, selvom kulden bider og den jord, som vi gerne vil udgrave, er frossen.

Heldigvis er udgravningerne ganske spændende, så det må man forsøge at varme sig ved. Lige nu undersøges der blandt andet spor efter landsbyen Skyrød, som har en spændende historie. Landsbyen blev anlagt sydvest for det nuværende Hillerød i den yngre jernalder, formentligt engang i 600-årene, og nedlagt på kongelig befaling i 1558. Selvom landsbyen er forsvundet fra jordens overflade, kan der stadig findes rester af huse under muldjorden. For tiden undersøger museet også spor efter renæssancen i Helsingør, hvor tykke affaldslag med masser af fund giver grund til begejstring.

Og hvis det ikke er nok, så er der varme i skurvognen, hjemmebagte småkager (hos de heldige) og kaffe på kanden. Selvom julefreden måske ikke har indfundet sig endnu, så skal det nok blive jul!

Sporene af landsbyen Skyrød under arkæologisk udgravning.

Følg med i Museum Nordsjællands julekalender.