Soundscape om Oktober 43

10. juli 2015 : 13:30 - 30. august 2015 : 17:00

Soundscape om Oktober 43 er en lydinstallation lavet af Erling Bevensee fra Gribskov Kulturskole. Sammensætningen af to øjenvidneberetninger om hændelserne i Oktober 43 og en lydkollage af de lyde, der må have indprentet sig i hukommelsen på de 80-100 flygtninge, der ventede på loftet, giver tilsammen en sanseoplevelse og et indtryk af håbet, ventetiden og angsten, som prægede de mange flygtende jøder i Gilleleje under 2. verdenskrig.

Oplevelsen i Soundscapen varer 22 min. og foregår i tre dele.

I første del beretter jødebarnet Tove Udsholt om hendes families flugt til Gilleleje da hun var 3 år. Hendes erindringer handler om moderens fortællinger om opholdet på høloftet i Østergade og den fiskerfamilie, der tog sig af Tove i de år, hvor hendes mor var flygtning i Sverige.

Anden del er en fortolkning af stemningen på Gilleleje Kirkes loft den 6. oktober 1943. Lydene fra kirkeuret, havet, fiskekutterne og blæsten som de 80-100 flygtninge har oplevet i det skæbnedøgn, de måtte tilbringe på kirkens loft, indtil de tilsidst bliver opdaget og taget til fange.

Tredje del er Gerd Lillienfeldts beretning om sine oplevelser på kirkens loft. Han var 15 år og blev sammen med de andre flygtninge opdaget i de tidlige morgentimer den 7. oktober og kørt til Horserødlejren. Gilleleje Museum optog Gerd Lillienfeldts beretning i 1993 ved markeringen af 50 året for Oktober 43.

Soundscapen bliver afspillet i lagerbygningen ved Else Klugs Café, Østergade 20 i cafeens åbningstid, fredag-søndag 13.30-17.00.

Falkonergården, Gill museer 15.8.15 240

Soundscapen afholdes i forbindelse med Art Camp 29-31. maj, der er en optakt til Nordkystens Kunst Triennale 2016, og præsenteres i samarbejde mellem Museum Nordsjælland, Gilleleje og Omegns Museumsforening og KunsthusUdenMure.

Lagerbygningen vil desuden være udsmykket med bannere, der fortæller om begivenhederne i oktober 43.

Link til Nordkystens Kunst Triennale kan findes her

Start: