Historisk optog gennem Hillerød

18. september 2015 : 18:00 - 19:00

I år er det 100 år siden, at kvinder fik stemmeret i Danmark. Den 5. juni 1915 gik 4-5000 kvinder og mænd fra hele Nordsjælland i optog gennem Hillerød, et imponerende syn, der strakte sig fra Frederiksborg Slotsplads til Lille Dyrehave. De fejrede den nye grundlov, der gav kvinder og tjenestefolk stemmeret.

Indtil da havde kun 15% af den danske befolkning haft mulighed for at stemme til Folketingsvalget og Landstingsvalget. Det blev der nu lavet om på, så størstedelen af Danmarks befolkning fik ret til at stemme.

Den store fejring på Grundlovsdag i Hillerød var arrangeret af de lokale politiske partier, Dansk Kvindesamfund og Kvindevalgretsforeningen. Optoget gik til Fredriksborg Slotspark, hvor en mindesten, der markerede den glædelige begivenhed, blev rejst.

Vi genopfører optoget

Museum Nordsjælland markerer 100-års jubilæet, i samarbejde med kaffedamerne fra Græsted Veterantræf, ved at genopføre optoget på Kulturnatten. Optoget starter ved Kvindestenen i Slotsparken, og herfra går ruten gennem byen og slutter på Dansepladsen ved biblioteket, hvor der er taler, musik og underholdning.

Kort - kvindestenen

Optoget arrangeres i samarbejde mellem Museum Nordsjælland, “kaffedamerne” fra Græsted Veterantræf og en række lokale frivillige.

Hvem kan være med?

Alle er velkommen til at gå med i optoget; kvinder, mænd, unge og gamle. Det er en genopførsel af optoget i 1915, men også en moderne fejring af demokratiet. Forrest går en gruppe iklædt historiske dragter, som dem kvinderne bar i 1915.

Få inspiration

Hvis du har lyst, kan du klæde dig i en sort eller hvid kjole, som kvinderne gjorde det i 1915. Du kan finde inspiration via Facebook-gruppen “Det historiske kvindetog 5. juni”. Her er der masser af tips og tricks, samt flotte billeder fra det optog, som Nationalmuseet arrangerede d. 5. juni i år i København.

Spørgsmål vedrørende arangementet kan rettes til: Anders Kring Mortensen, Museum Nordsjælland: 61815806 eller akm@museumns.dk

18. september 2015

Kvindestenen