Æbelholt Kloster: Klima, natur og mennesker – hvad kan vi lære af fortiden?

– Et forløb om munkenes brug af naturens ressourcer, og hvad vi kan lære af dem.

Eleverne hører fortælling om klosterruinen og munkenes liv – med fokus på menneskers evne til at leve i og af og med naturen. Vi snakker om klima og natur og menneskets måde at leve på – dengang og nu.

Indhold

Vi går op til ruinen og hører om, hvorfor den ligger lige her midt i naturen og hvordan munkene levede her på Æbelholt og hvorfor. Vi undersøger Klosterhaven for planter, vi kan bruge – til mad, til praktiske formål og til medicin. Vi samler planter i området til at bruge til farvning – vi farver uldgarn i gryde og ser, om vi kan skabe flotte farver uden at bruge kunstige farvemidler, og vi prøver selv at lave farve til at male med. Vi tester malingen og tegner blyantstegninger af planter i klosterhaven.

Opgaver som klassen laver i fællesskab

Eleverne laver ikke helt det samme, men bidrager med forskellige dele til at klare opgaverne og undersøge emnet: Farvning af uldgarn med planter vi selv plukker i grøftekanten og koger i gryde, kogning af plantefarve af kogte planter og blomster og kogler og test af farverne, tegning af blyantstegninger af blomster og planter i klosterhaven.

Klassetrin: 4.- 6. klasse

Fag/emner: Natur og teknik, Biologi, Billedkunst, farvelærer og tegning. Historie, middelalderen, historiens langstrakte udvikling og menneskers samspil med naturen.

Hvornår: Mandage og torsdage fra 18. maj – 5. juni 2023 kl. 10 -13.30 inkl. frokost

Sted: Æbelholt Klosterruin, Æbelholt 4, 3400 Hillerød

Transport: Man kan cykle sammen til Æbelholt – eller tage bus nr. 301 til Månepletvej – ca. 1,5 km. fra Æbelholt klosterruin. Ved ankomst til Amtsvejen, for enden af den lukkede Frederiksværksgade, bedes man ringe skoletjenestens underviser op for at få hjælp til at komme sikkert over Amtsvejen. Mødetiden er lagt således at man kan nå at cykle hele vejen, eller har god tid til bustransport fra morgenstunden.

Tilmelding til: Susan Johnsen smj@museumns.dk

Lærerens rolle: At støtte urolige/sårbare elever, samt hjælpe med at dele materialer ud, og evt. byde ind med relevant kobling til det I har talt om i klassen.
Museumsformidlerens rolle: at styre forløbet og håndtere klassen som helhed

Stikord til indholdet i dagens undervisningen, som man kan snakke lidt om hjemmefra

– Klosteret var datidens sygehus.
– Lang holdbarhed på ting, giver mindre forbrug.
– Genbrug og reparation, var normalt i gamle dage, fordi det kunne betale sig at bruge tid på det.
– Naturlige ting, udstråler kvalitet så passer vi bedre på det
– Moderne ting, sko, tøj, biler, cykler, medicin, PC, kan vi få det til at være i balance med naturen?
– Lugning bliver til nye planter og går ikke til spilde.
– Plantemedicin til at give dyrene – i stedet for medicin og ormemidler.
– Plastik forurener og metal skal genbruges og træer renser selv luften.
– Gode fødevarer, gør os sundere og hindre sygdomme.
– Naturen gør os gladere, fordi den giver mening og ro i sindet – vi er nemlig selv natur også.
– Udsmykning, giver lyst til at bruge tingene lang tid.