Maleren Johan Behrens – et kendt ansigt i Gilleleje

Af Søren Frandsen, museumsinspektør, Nyere Tids afdeling

Forfatteren og journalisten Anders W. Holm skrev i 1954 i årbogen ‘Fra det gamle Gilleleje’ om maleren Johan Behrens i anledning af hans 50-års fødselsdag:

‘Alle gillelejere har ved aftenskumring set et mægtigt kæmpelærred på to fødder bevæge sig gennem byen ned til havnen og først længe efter mørkets frembrud bevæge sig den modsatte vej. Det er Behrens, der maler et af sine landskendte farverige havnebilleder med de røde og grønne sejl.

Hvordan han bærer sig ad med at male i bælgmørke, ved ingen.

Nogle mener, at hans farver er så stærke, at han ikke selv kan tåle at se dem i dagslys, andre, at han kan motivet i den grad udenad, at han kan male det i blinde. I hvert fald hænger hans havnebilleder fra Gilleleje rundtom i landet og gør med deres stærke plakatvirkning en farvekraftig propaganda for den lille fiskerby. Han er efterhånden selv en af Gillelejes berømtheder. Søborg-Gilleleje kommune har erkendt det ved at lade ham dekorere rådhussalen på Gilleleje rådhus med en trefløjet dekoration, der viser Gilbjerg, havnen og Nakkehoved.’

Johan Behrens

Aftenstemning set mod Nakkehoved Fyr. Maleri af Johan Behrens.

Johan Behrens

Johan Behrens i højt humør ved en af sine fester.

Artikel om ‘Johan Behrens – en farverig maler’ i Museum Nordsjællands årbog ‘Alletiders Nordsjælland’ 2017.