Vagabondfigur – mere om Knold og Tot

Af Lisbet Hein, fhv. museumsinspektør, Hørsholm Egns Museum, 2015

Tak til læserne – mange svar på en efterlysning

For nogle år siden fik museet foræret en lille messingfigur, der forestiller en vagabond, som står og drikker en flaske øl. Med gaven fulgte den oplysning at figuren forestiller Knold – en karakteristisk og kendt skikkelse i gadebilledet i 1940’ernes og 50’ernes Hørsholm. Ligheden er da også påfaldende, i hvert fald, når man sammenligner figuren med et foto af Knold, taget på gaden i Hørsholm sidst i 1950’erne.

Men museet ville gerne vide lidt mere – f.eks. hvor og hvorfor figuren var lavet. Derfor efterlyste vi i Ugebladet oplysninger fra personer, der kendte til sagen, og som måske selv ejer sådan en figur.

Mange Knold’er og mange svar

Sjældent har en efterlysning fra museet vakt så stor interesse, og i løbet af få uger henvendte omkring 20 personer sig med oplysninger – flere af dem havde selv en figur, som de sendte billeder af, eller som de kom med og viste frem.

Det viste sig, at der ikke var en enkelt udgave af figuren – men adskillige. Nogle af vagabond-figurerne stod på en opsats med en lille gadelampe, eller var sat sammen med et bæger til tandstikker, eller de kunne fungere som askebæger eller ølåbner. En af henvendelserne kom fra en samler, der har næsten 20 forskellige figurer!

Nogle af ejerne kom fra Hørsholm, og de mente, at figuren forestiller den nævnte Knold, og gættede på, at den er lavet på Hørsholm Jernstøberi, hvor Knold arbejdede.

Men der kom også henvendelser andre steder fra, og det viste sig efterhånden, at der har været en masseproduktion af vagabondfiguren. Den var meget populær og kunne købes over hele landet, endda pr. postordre hos Daells Varehus. Det ser ud til, at de blev fremstillet flere steder, men at de figurer, som står på en sten- eller alabasterbund, er fremstillet på Dansk Alabasterfabrik på Fælledvej i København. Den udgave, hvor vagabonden står ved en gadelampe var almindelig i tobaksforretninger, hvor den stod med en lille flamme, så man kunne tænde cigaren efter indkøbet.

Faktisk er den lille vagabondfigur stadig til at købe, kik bare i Den Blå Avis, i butikker med brugte sager eller på kræmmermarkeder. En af henvendelserne kom fra en person, der netop havde set omkring 10 vagabond-figurer på kræmmermarkedet i Vig.

Forklaringen

Vagabondfiguren var kendt og elsket i hele Danmark, og har nok sin oprindelse i Storm P’s vagabond. Og selv om det havde været sjovt, må man i Hørsholm nok opgive tanken om, at den lille figur er lavet med den lokale Knold som model. Det er snarere omvendt – vagabondfiguren var så kendt og elsket, at fotografen har fået Knold til at stille sig i positur som vagabond. Det var nærliggende, for Knolds udseende passede godt – og så var han unægtelig glad for en øl eller to.

Knold på gaden i 1950’erne

Knold på gaden i 1950’erne.

Læs mere om