Vinterferie i Elværket: Prøv at være arkæolog – og udgrav et skelet

10. februar 2020 : 11:00 - 14. februar 2020 : 14:00

20 kr.

Vinterferie aktiviteter i Elværket den 10-14 februar

Har du lyst til at prøve, hvordan arkæologerne udgraver en grav fra oldtiden?

I vinterferien får du chancen, når Museum Nordsjælland sætter et par store udgravningskasser op i det Historiske Værksted i Elværket, Frederiksgade 11 i Hillerød.

Du vil få lov til forsigtigt at skrabe og børste skeletter og oldsager frem med graveske og pensel. Derefter skal du fotografere, hvordan tingene ligger i jorden. Til slut skal du finde ud af, hvor gammel graven er, ud fra de ting du har fundet – fuldstændig som arkæologerne gør.

Et par af museets arkæologer er tilstede for at hjælpe dig med udgravningen. De kan også fortælle om, hvordan arkæologiske udgravninger foregår, hvad der sker med de ting, der bliver udgravet og hvordan man bliver amatørarkæolog.

Og bagefter kan du besøge den mørke udstilling Grumme skæbner, hvor du kan se eksempler på begravelser og dødsårsager fra de sidste 8.000 år – hvis du tør?

Varighed:  ca. 1 time

Entre:  20 kr. Entrebilletten gælder også til udstillingen.

Alder:  Fra ca. 6 år (uegnet for små børn). Børn under 12 ifølge med en voksen. Voksne er velkomne til at deltage med eller uden børn.

StarttidspunktLøbende fra kl. 11-14. Udstillingen Grumme Skæbner er åben kl. 11-16

Adresse:  Elværket, Frederiksgade 11, 3400 Hillerød. Gratis parkering bag museet. 10 minutters gang fra S-tog.

Der er adgang for kørestole i udstilling og værksted.

Der arbejdes på livet løs med graveske og pensel, når Museum Nordsjællands udgravningsværksted slår dørene op i vinterferien. I år kan man udgrave en oldtidsgrav med skeletter og oldsager.

Når man har udgravet sin grav, skal man selv finde ud af fra hvilken oldtidsperiode genstandene er fra.

Start:
10. februar 2020 : 11:00