Forårstur med arkæologerne: Helene Kilde – en mytisk kilde med magiske fortællinger

20. juni 2021 : 13:30 - 15:00

Kom med på tur til Skt. Helene Kilde og hør de mange spændende historier om kildens magi og betydning. Museumsinspektør og arkæolog Kjartan Langsted er turguide.

Skt. Helene Kilde er en af Danmarks mest berømte kilder. Helene Kildens magi var så stærk, at folk valfartede til kilden og graven, ja de overnattede endda ved kilden. Selv kong Christian IV besøgte den ved flere lejligheder. Efter sigende blev der kastet så mange krykker og stokke i kilden, at man efter en oprensning af kilden i 1864 kunne køre flere læs stokke og krykker til Tibirke kirkes loft.

Alle er velkomne. Turen varer ca. 1½ time. Påklædning og fodtøj afstemmes efter vejret.

Tid og sted: Søndag d. 20. juni kl. 13.30. Vi mødes på p-pladsen ved Tisvildeleje station.

Pris og tilmelding:  50 kr. pr. person – gratis under 18 år. Tilmelding sker på billet.dk.

En anden virkelighed i landskabet – forårsture med arkæologerne

Museum Nordsjælland byder velkommen både indendørs og udendørs med en ny arkæologisk udstilling ‘Døre til en anden virkelighed – tro og overtro i fortiden’ og med en række forårsture ud i landskabet.

Hvor udstillingen præsenterer genstande og temaer, der har relation til den fortidige religiøse forestillingsverden, er forårsturene i højere grad knyttet til de originale steder i landskabet, hvor disse fortidige trosforestillinger er foregået. Det er forbundet med en særlig stemning og oplevelse at komme ud i landskabet og ved selvsyn tage fortidens spor i øjesyn og opleve historiens vingesus.

Turene går til specifikke steder rundt om i Nordsjælland, hvor man endnu kan se og opleve elementer, som på den ene eller anden måde kan knyttes til udstillingens temaer. Turene kan opleves selvstændigt, som en kærkommen lejlighed til at besøge steder i naturen, hvor man måske ikke selv tager forbi til hverdag, eller som et supplement til et besøg i udstillingen.

20. juni 2021
, ,