Ekspedition til de mystiske skåltegnsten – Rudersdal

Skåltegn er en helleristning – en lille indhugget, rund fordybning, ofte 1-2 cm dyb og med en diameter på 2-5 cm. Skåltegnene kan være svære at se, fordi de har været udsat for regn og frost i flere tusind år. Det var nemlig bønderne i bondestenalderen og bronzealderen, der huggede skåltegnene. Hvad de har været brugt til, ved vi ikke med sikkerhed – måske har de været del af en frugtbarhedskult, hvor man ofrede lidt mad eller drikke i de små huller.

På Sjælland har man hugget sine skåltegn ind i de store sten i dysser og jættestuer eller – mest almindeligt – på en helt almindelig, stor marksten. Derfor kan det være svært at finde skåltegnstenene. Heldigvis er der hjælp at hente i en folder om skåltegnsten i Rudersdal og Lyngby-Taarbæk kommuner, som arkæologigruppen Flækken har udgivet. Med den i hånden kan du finde de mystiske skåltegnsten på egen hånd.

Der er bare at ønske god jagt !

I den offentlige park Præstegårdshaven ligger Selvmorderstenen. Det er en stor, flad sten med skåltegn, der måske oprindeligt har ligget på en dysse i nærheden. På et tidspunkt blev stenen flyttet til Birkerød Kirke, hvor den lå op til kirkegårdsmuren på det sted, hvor selvmorderes kister blev løftet ind på kirkegården – deraf navnet Selvmorderstenen. I 1909 blev den flyttet til indgangen og tjente som trædesten til kirkegården, indtil den i 1990’erne blev flyttet 50 m væk til Præstegårdshaven. Nogle af de 41 skåltegn er svære at se pga. slid, vind og vejr, men prøv at lade hænderne glide over stenen og mærk, om du kan finde skåltegnene. De skal gerne mærkes som glatte fordybninger. Foto: Museum Nordsjælland