2016, Danefæ top 10

Det er blevet en årlig tradition, at Nationalmuseets danefæ-afdeling sætter sig sammen med dk4´s Frantz Howitz for at sammensætte en top 10-liste over det forgangne års mest interessante arkæologiske fund.

Gribskov Kommune har i 2016 som noget helt ekstraordinært hele to fund på årets top 10-liste!

For at komme i betragtning til listen skal et fund have været inde omkring Nationalmuseet for at blive registreret og danefæbehandlet. Fund af ikke ædelt metal gjort under professionelle udgravninger kommer ikke i betragtning, men det gør derimod de genstande, der er fundet af private enten med detektor eller som løsfund.

Her kan du se de to videoklip fra udsendelsen og høre Nationalmuseets eksperter fortælle om de to fund, der kom på hitlisten.