Valmuen ved Flyverstenen

Michael Ahlström, Gribskov Stads- & Lokalarkiv

I slutningen af maj 2015 kom Molly Pilch på besøg i Danmark. Hun ville gerne gense Flyverstenen, mindestenen i Gribskov for de to piloter, der mistede livet i et flystyrt i 1944.

Flyverstenen i Gribskov

Flyet var en Havilland Mosquito Fb. VI jagerbomber, som sammen med en anden Mosquito, var på en såkaldt Day Ranger mission til Danmark. Molly er søster til navigatøren på flyet, Gilbert John Allin.

Flyverstenen i Gribskov Gilbert John Allin, i RCAF trænings uniform, 1942.

Gilbert John Allin, i RCAF trænings uniform, 1942.

Langs den danske kyst, havde tyskerne sat radarstillinger op, for at kunne kontrollere luftrummet. De to fly kom indover København, blev de beskudt fra Flakfortet og Middelgrunden. Så de flygtede ind over Nordsjælland.  Det ene fly ramte en trætop ved Gribskov lejeren og sekunder efter styrtede det til jorden og brød i brand. Begge piloterne døde. 

Molly medbragte en keramikvalmue, som hun gerne ville “plante” ved foden af Flyverstenen. Her står den nu med et vedhæftet skilt med teksten:

Flyverstenen "Et kærligt minde om min kære bror John"

“Et kærligt minde om min kære bror John”

Molly Pilch ved Flyverstenen

Molly Pilch ved Flyverstenen, juli 2015.

Men hvorfor en valmue?

Kunstinstallationen “Blood Swept Lands and Seas of Red”

Den 5. august 2014, på 100-års dagen for den første hele britiske kampdag i 1. Verdenskrig, åbnede en kunst-event af kunstnerne Tom Piper og Paul Cummins i voldgraven rundt om Tower i London.

Den var inspireret af en linje i et testamente fra en anonym død soldat:“The blood-swept lands and seas of red, where angels fear to tread.” (Den blod-dækkede jord og have af rødt, som engle varer sig for at betræde).

Kunstinstallationen bestod af 888.246 keramiske valmuer og dækkede hele voldgravens areal på næsten 65.000 m2. Det var én valmue for hver britisk soldat, der døde i krigen.

The Tower of London with the evolving art installation 'Blood Swept Lands and Seas of Red'. The major art installation named “Blood Swept Lands and Seas of Red” consists of 888,246 handmade ceramic poppies, each poppy representing a British fatality during World War I and created by ceramic artist Paul Cummins and stage designer Tom Piper.

Tower of London kunstinstallationen ‘Blood Swept Lands and Seas of Red’. © Crown copyright.

To uger før åbningen begyndte 8.000 frivillige “tilplantningen” og den sidste valmue blev sat 11. november, som en hyldest til Våbenstilstandsdagen. Denne dag er sammenfaldende med Remembrance Day  – også kendt som Poppy Day, Valmue-dagen og Veterans Day.

Keramikvalmuerne blev efterfølgende sat til salg for 25 € stykket til fordel for seks militære velgørenhedsorganisationer, og de indbragte små 166 millioner kroner.

Keramik valuerne omkring Tower i London

Keramik valmuerne. Foto fra combatstress.org.uk, en af de velgørenheds organisationer der fik støtte fra salg af valmuer.

At det er den røde valmue, er ikke tilfældigt. Valmuen har igennem historien været brugt som symbol på:

Søvn – Fra virkningen af opium, der udvindes af valmuen
Håb – Den grønne farve på stilken
Død – Bladenes blodrøde farve

Valmuerne på slagmarkerne i Flandern

Før 1. Verdenskrig voksede der kun få valmuer i Flandern. På grund af de store bombardementer blev jorden rig på kalk fra murbrokker fra de ødelagte landsbyer, som fremmede væksten af den røde valmue. Nogen tid efter krigen forsvandt valmuen igen.
Røde valmuer, af papir/plastik, ses over alt på kirkegårdene og ved monumenterne for faldne soldater fra Storbritannien og de øvrige Commonwealth lande. Den bæres på tøjet på Remembrance Day, hvor den minder nutiden om det store offer, de krigs faldne gav. 

Flyversten, valmue og mindeplade, Gribskov

Flyverstenen med keramik valmuen og mindeplade.