Fortidsmindedag: Sandflugten og Torup

2. oktober 2016 : 13:00 - 14:00

I løbet af 1500-tallet blev hele det nordlige Sjælland kraftigt påvirket af massiv sandflugt. Dette fik store konsekvenser, blandt andet at landsbyerne Torup og Tibirke måtte opgives, samt at herregården Asserbo blev forladt.

I 2014 og 2016 blev flere af gårdene i den tilsandede landsby Torup undersøgt. Udgravningerne afdækkede velbevarede gårde, som rummede et væld af spændende detaljer, blandt andet kunne det ses, hvorledes den enkelte gård var opbygget, rum for rum, hvilket vi sjældent får et indblik i.

Med udgravningerne har arkæologerne fået undersøgt endnu en bid af Torup, og der tegner sig et billede af landsbystrukturen, som vil blive præsenteret på fortidsmindets dag af Museumsinspektør Kjartan Langsted.

Sted:

Den tilsandede landsby Torup i Tisvilde hegn. Parkering ved Asserbo Slotsruin.

2. oktober 2016
Begivenhed Kategori: