Fortidsmindedag: Langdyssen Rokkestenen

2. oktober 2016 : 11:00 - 12:00

Rokkestenen – gravmonument med kongerøgelse

På Fortidsmindedag kan man høre museumsinspektør Pernille Pantmann fortælle om både kongens interesser i storstensgrave og om baggrunden for, at man lagde så mange kræfter i at ære forfædrene i bondestenalderen.

Bondestenalderens storstensgrave står som monumentale bygningsværker i landskabet, og vidner om en svunden tid, hvor dyrkelsen af forfædrene havde en enorm betydning. Man opførte gravene på markante steder i landskabet og brugte dem til begravelser gennem flere tusinde år.

Rokkestenen i Hillerød er et flot eksempel på én af disse storstensgrave, og historien om den slutter ikke med stenalderen. Den blev udgravet i 1863 på foranledning af Frederik VII. Han havde en stor interesse i oldtiden, og især storstensgravene fascinerede ham.

Sted:

Ved Rokkestenen (Hillerød SV). Parkering ved Peder Oxes Alle.

Find vej til Rokkestenen – pdf til udprint.

kort_rokkestenen

2. oktober 2016