Freja og Evas døtre – kvindesyn fra oldtid til nutid

1. december 2015 : 13:00 - 22. december 2016 : 16:00

I 2015 var det 100 år siden at kvinderne fik stemmeret i Danmark. Museum Nordsjælland bidrager til fejringen med en ny særudstilling “Freja og Evas døtre – kvindesyn fra oldtid til nutid”. Udstillingen har jubilæet som omdrejningspunkt, men ser på kvinder i et bredt historisk perspektiv – fra stenalderkvinder til 1970’ernes rødstrømper.

kvindesyn - kvinders valgret 200 år

Fejring af 100 året for kvindernes valgret. Græsted Kaffedamer.

Udstillingen sætter fokus på synet på kvinder – og tegner et billede af de ”bjerge og dale” kvinder fra oldtid til nutid har måtte leve med. Ikke som en lineær stadig forbedring, men som en ruchetur over smukke bjerge og ned i dybe mørke dale og op i lyset igen.

Udstillingen danner en mosaik af historier og fortællinger om kvinder og synet på kvinder. Hvordan var forholdene for en jernalderkvinde? Var middelalderkvinder virkelig nogle undertrykte typer, der ikke skulle have noget have sagt? Kan det virkelig være rigtigt, at vi i Danmark i 1700-tallet brændte hekse? Og hvem var de kvinder – og mænd – der kæmpede for kvindernes rettigheder i 1800 og 1900-tallet? De – og mange andre – spørgsmål giver den nye udstilling svar på.

kvindesyn Marie Mørk pirgeskole

Marie Mørk med elever. I 1895 grundlagde hun en pigeskole i Hillerød.

“Freja og Evas døtre” har åbent for publikum fra d. 16 september. Herefter vil udstillingen have åbent hver dag, undtagen mandag.

Tirsdag til fredag: 13.00-16.00

Lørdag og søndag: 11.00-16.00

Til udstillingen er der lavet en pdf folder.

Start:
1. december 2015 : 13:00