Egnsspil Gilleleje: Et spil om solen

2. juli 2016 : 16:00 - 3. juli 2016 : 19:00

Sommerglæder i Gilleleje

Kom en tur rundt i Gilleleje og oplev hvordan man har nydt sommer og sol før og nu.

Egnsspil 2016 byder på gadeteater, optrin fra Gillelejes historie, hyggeligt samvær og god mad. Lørdag 2. juli og søndag 3. juli, kl. 16 – 19.

Kom og vær med til uhøjtidelig og traditionelt egnsspil.

Spillet begynder kl. 16 i Bellevue-skoven på Bøge bakken og udfoldes de næste tre timer forskellige steder i Gilleleje. Vi slutter i haven bag Det Gamle Hus, Hovedgaden 49, med en let anretning og underholdning.

Billetter koster 125 kr. og kan købes på;

Gilleleje Museums kontor, Vesterbrogade 56 (hverdage i åbningstiden 9-12)

Biblioteket i Pyramiden – åbningstider: Gilleleje bibliotek – åbningstider

Gilleleje turistkontor på stationen: Gilleleje turistinformation – åbningstider

Billetto: Billetto – Et spil om Solen

Billetter kan desuden bestilles ved at sende en mail til moe@museumns.dk eller ringe på 61815815 / 61815816 .

Årets egnsspil

Sommertiden har i over hundrede år været et af højdepunkterne i fiskerlejet, hvor sommergæsterne har indtaget byen, for at nyde solen på stranden eller gå i vandet og svale sig i sommervarmen.
Vi starter helt tilbage i bronzealderen, hvor befolkningen havde et ganske andet forhold til solen end det, der kendetegner vor tid. Et par soldyrkere fra bronzealderen vil følge med rundt til de enkelte spillesteder i byen og komme med kommentarer til den brug af solen, vi praktiserer i dag.

Se Maleren Johan Behrens arbejde med sin kunst – og hør hans far, redaktør og landligger Carl Behrens fortælle om Gilleleje. Hør om sandskulptur festivallen, musik og cykelløb. Prøv at spille på brevduer og vær med i snak anno 1916: Skal stranden være offentlig – eller må man sætte hegn op?

Tilskuerne vil blive præsenteret for sommerbegivenheder i Gilleleje, der fandt sted i 1916, 1926, 1936, 1956, 1996 og 2006.
Afslut dagen med let anretning, sang og musik. Erling Bevensee spiller sin komposition ’Tid-løs-tid’.

Egnsspillet er et samarbejde mellem Museum Nordsjælland og Gilleleje og Omegns Museumsforening.

Start:
2. juli 2016 : 16:00