Byvandringer i Gilleleje – hver tirsdag, onsdag (engelsk) og torsdag

6. juli 2021 : 15:00 - 5. august 2021 : 16:30

Fra d. 6. juli til d. 05. august er der hver tirsdag, onsdag (engelsk) og torsdag guidede byvandringer i Gillelejes gamle bydel.

Gilleleje er en fisker- og turistby. Bygget på sand og sild, har fiskerlejet en rig historie, som også omfatter sørøveri og skibsforlis. Byens fiskere byggede i 1530’erne den første protestantiske kirke i Danmark. Under Anden Verdenskrig blev 1300 danskere af jødisk afstamning reddet til Sverige fra Gilleleje-området.

De historiske byture i den gamle bydel i Gilleleje bliver i år udvidet med en ugentlig guidning på engelsk. I forvejen er der sommeren igennem to byture på dansk. Turene på dansk varetages af museumsinspektør Søren Frandsen og journalist Lars Thomsen. De engelske ture står turistfører Lisa Tomlinson for.

Turene arrangeres af Gilleleje og Omegns Museumsforening i samarbejde med Museum Nordsjælland.

Turen varer ca. halvanden time og er på lidt under en kilometer. Der sluttes af med rundvisning i Skibshallerne, hvor du kan se udstilling om livet på Nordkysten før og nu.

Mødested og pris:

Turene starter kl. 15 ved ankeret på Havnevej i Gilleleje og slutter i Skibshallerne.

Turene koster 75 kroner og entré til museet er inkluderet. Unge under 18 gratis. Ikke alle guider har MobilePay – så husk kontanter.

Start:
6. juli 2021 : 15:00