Æbelholt Klostermarked

11. juni 2016 : 11:00 - 12. juni 2016 : 17:00

kr.80

Endnu engang festligholder Museum Nordsjælland Sankt Vilhelms festdag med middelaldermarkedet – Æbelholt klostermarked. I år foregår dette i weekenden 11-12. juni begge dage fra kl. 11-17.

I middelalderen var Æbelholt kloster ramme for flere dages sydende aktivitet i anledning af den hellige Sankt Vilhelm: Pilgrimme, der valfartede, syge der ville helbredes og handlende der falbød deres varer. I dag foregår det hele på blot to dage, men stadig med stor aktivitet og stemningsmættet atmosfære, der indledes med en kirkelig handling i klosterruinerne lørdag kl. 11.

Herefter byder programmet på alle slags oplevelser for alle sanser. Kom tilbage i tiden og lad sanserne gå på opdagelse. Smag på mad og drikke – der er øl, mjød og most til de tørstige og velsignede brød, sild og pølser, samt fyldte pandekager til de sultne.  Lyt til sang og musik. Mærk suset fra pilene på bueskydningsbanen og vær vidne til riddernes udmarvende tvekampe.

Gør gode køb hos de handlende eller se de forskellige håndværk blive udført. Bliv klogere på klostrets historie og Vilhelms helgenkåring når museets inspektører fortæller.  Og gå på opdagelse i klosterhaven og hør, hvad der fortælles om urterne og deres kraft.

Lad børnene tage del i det hele, men lad dem også prøve at lave deres eget legetøj, stå til hest, hugge i sten og skyde med bue. Alt dette og meget, meget mere kan opleves, når hele familien tager til Æbelholt klostermarked. Der er noget for enhver smag – og for enhver alder.

041 Klostermarkedet 16-06-2013

Entré: Voksne 80,-/begge dage 100,-. Børn under 18 år gratis adgang. Entréen omfatter også klostermuseet.

Adressen: Æbelholt klosterruin, Æbelholt 4, 3400 Hillerød

Program for klostermarkedet kan hentes her

Start:
11. juni 2016 : 11:00