100 års kvindehistorie

4. august 2015 - 14. september 2015

En kvinde på cykel var for 100 år siden nok til at få mavesure mænd til at tabe både næse og mund. De fandt det provokerende – endda frastødende – at en kvinde kunne finde på den slags. Der er sket meget siden starten af 1900-tallet – også i den måde vi betragter kvinder på. Det sætter Hillerød Bibliotek, i samarbejde med Museum Nordsjælland, fokus på med en ny udstilling på biblioteket.

Udstillingen fortæller ikke hele kvindehistorien fra de sidste 100 år, men er bygget op med små nedslagspunkter, der fortæller om begivenheder, personer og tendenser, som har været med til at skabe forandring for kvinderne. Det er blevet til en udstilling, der fortæller om alt fra kvindernes valgret i 1915, 1960’erne præventionsmidler til nutidens markante kvindelige forfattere.

Du kan lære mere om cyklende kvinder og markante forfatterinder på Hillerød Bibliotek, Christiansgade 1 i Hillerød indtil starten af september.

Start:
4. august 2015